Nets betalingsterminaler

Stasjonære betalingstermnialer:
Nets Lane3000
Nets Desk3500

Mobile betalingsterminaler:
Nets Move3500
Nets iSMP4

Hvis terminalen din ikke fungerer, kan det ofte løses ved å starte terminalen på nytt. ​ Du kan starte terminalen på nytt ved å holde nede den gule “Clear” -knappen og punktum / komma-knappen samtidig. Slipp og vent til terminalen starter (ca. 30 sekunder).​ Hvis det fortsatt er problemer med terminalen etter omstart, og du ser en feilkode på terminalens display eller kvittering, finner du instruksjoner nedenfor.​ Hvis feilen ikke er oppført, eller du fortsatt har problemer med terminalen din, kontakt kundeservice på telefon 22 99 90 00.

RESP 05
Banken avviser transaksjonen. Kunden må kontakte sin bank.

RESP 87
Mer enn syv dager har gått siden forrige avstemming, og du må avstemme terminalen før den kan brukes.​
- Trykk på [MENU]​
- Trykk [6]

RESP 51
Kortgrensen er overskredet.

RESP F5
Betalingsterminalen har en teknisk feil. Vennligst kontakt teknisk support på telefonnummer 22 99 90 00.

KLAR FOR SKIFTING/ Alert eruption/Terminal unauthorized
'Klar for Skifting'/ 'alert eruption'/'Terminal unauthorised' betyr at terminalen ikke lenger kan brukes til å godta transaksjoner.​ Terminalen din må byttes ut. Ta kontakt med kundeservice på telefon 22 99 90 00.

Ute av drift
Vanligvis betyr dette at terminalen er stengt i systemet vårt. ​ For å få mer informasjon om hvorfor dette har skjedd, vennligst kontakt teknisk support på telefon 22 99 90 00

Ikke kontakt med senter
Terminalen har mistet nettverksforbindelsen. En omstart av terminalen løser vanligvis problemet. Du starter terminalen på nytt ved å trykke på den gule [Clear]-knappen og punktum-/komma-knappen samtidig.​

Hvis det fortsatt ikke virker, ta kontakt med kundeservice på 22 99 90 00.

Du finner transaksjonene dine i MyNets-portalen vår. Hvis du ikke har tilgang til MyNets-portalen, kan du søke om tilgang ved å fylle ut skjemat her. Du kan se transaksjonene dine ca. 24 timer etter at de er sendt til oss.

 

Når du er logget inn, følg trinnene nedenfor for å få en transaksjonsrapport:

- Klikk på [Transaksjoner]
- Velg deretter dato og klokkeslett
- Velg nå salgsstedet
- Velg transaksjonstype [Oppgjør]
- Klikk på [Bruk]
- Last ned rapporten i XLS- eller CSV -format

Transaksjonsdata

Korttransaksjonene dine sendes til Nets fra din terminal eller e-handelsløsning når avstemmingen er gjennomført. Behandlingstiden etter en avstemming avhenger av oppsettet i betalingsløsningen din og skjer vanligvis etter åpningstid, enten automatisk eller manuelt. Transaksjoner som sendes til oss før midnatt, vises vanligvis i MyNets-portalen og MyPayments-appen rundt kl. 17.00 neste virkedag.

  • Eksempel 1: Transaksjoner sendt mandag kveld kl. 23:50 vil vises i portalen og appen ca. kl. 17:00 på tirsdag.
  • Eksempel 2: Transaksjoner sendt tirsdag morgen kl. 00:10 vises i portalen og appen ca. kl. 17:00 på onsdag.
  • Eksempel 3: Transaksjoner sendt fredag kl. 23:50 vises i portalen og appen ca. kl. 17:00 på mandag.

Hvis du bruker en Nets terminal eller vår NetAxept-betalingsmodul, kan du se forrige dags transaksjoner hver morgen ca. kl. 08:00.

 

Oppgjørsdata

Oppgjørsvilkårene i kortavtalen din angir hvor lang tid det tar å få inntektene inn på bankkontoen din fra salgstidspunktet. Oppgjørsdatoen kan for eksempel være to eller syv virkedager etter selve salgsdagen.

Oppgjøret utbetales til deg som samleposter (bundles) eller enkeltposter (per transaksjon). I MyNets-portalen og MyPayments-appen vises oppgjørsdataene vanligvis rundt kl. 17:00.

  • Eksempel: Transaksjoner fra mandag med to dagers oppgjørsperiode betales på onsdag og vises også på onsdag rundt kl. 17.00 i MyNets-portalen og MyPayments-appen.

Betalingen av din omsetning skjer direkte til kontoen du har registrert hos oss.

 

Rapporter via MyNets

 

I MyNet-portal har du tilgang til informasjon om dine oppgjør når det passer deg. Du kan laste ned rapportene dine i PDF-, CSV- eller XML-format.

Utbetaling av Bankaxept 
Utbetalingsdatoen din avhenger av når du avstemmer terminalen. Betalingen skjer etter avstemmingens neste virkedag.

 

Utbetaling av internasjonale kort
Ukentlig oppgjørsperiode for den internasjonale avtalen. Hver uke, ofte på tirsdager, vil du motta et oppgjørsvarsel for internasjonale korttyper (f.eks. Mastercard, Visa osv.), Og pengene blir sendt onsdag (samme uke). Pengene vil være tilgjengelige på kontoen din innen en til to virkedager, avhengig av hvilken bank du bruker. Du kan se utbetalingene dine i MyNets.

 

Utbetaling av Amex - ukentlig avregningsperiode
Innsamlingen av kortomsetningen foregår fra lørdag til fredag . Du får beskjed om betalingen på søndager . Du vil motta pengene dine på bankkontoen din onsdag eller torsdag neste uke.
Du kan se utbetalingene dine i MyNets-portalen.

 

Utbetaling av Amex - månedlig avregningsperiode
Henting av kortomsetningen din skjer en gang i måneden. Du vil bli varslet om betalingen den 28. i måneden etter kortomsetningen. Kortomsetningen din blir utbetalt en måned etter at innsamlingen er gjort.

Du kan se utbetalingene dine i MyNets-portalen.

Her finner du informasjon om våre ulike typer rapporter. Måten du mottar den på avhenger av type rapport som du kan lese mer om nedenfor.

 

Oppgjørsrapport via MyNets

I nettportalen MyNets har du tilgang til dine oppgjørsrapporter når det passer deg. Du kan laste ned PDF-, CSV- eller XML-rapporter med den detaljgraden du trenger. Hvis du ikke har tilgang til MyNets-portalen, kan du søke om tilgang her.

 

Oppgjørsrapport på e-post (mot betaling)

Du kan velge å motta en PDF-oppgjørsrapport på e-post med informasjon om beløpet vi utbetaler til deg og når de vil bli utbetalt. Det koster 3 kr pr oppgjørsrapport. Du melder deg på her.

 

SFTP-løsningen

Med SFTP-løsningen laster du ned filene til økonomisystemet ditt via SFTP-server. Du registrerer deg for SFTP-løsningen her.

En feiltransaksjon er når:
• Transaksjonen mislykkes (så du ikke får beløpet inn på kontoen din)
• Du belaster kortet i stedet for å kreditere (eller omvendt)
• Beløpet er feil i forhold til hva som skulle betales for produktet

Dersom det har vært en feiltransaksjon i din virksomhet, må du kontakte kundeservice – de hjelper deg videre i prosessen. Du kan kontakte kundeservice på telefon 22 99 90 00.

Brutto- og nettooppgjør refererer til hvordan kort- og serviceavgifter belastes fra omsettningen din.

 

Bruttooppgjør

Ved bruttooppgjør betales hele omsetningen fra dine korttransaksjoner til din konto og vi sender månedlig faktura med gebyrene dine.

 

Nettooppgjør

Ved nettooppgjør trekkes gebyrene dine direkte fra omsetningen din før en utbetaling foretas. Betalingen til kontoen din består av korttransaksjoner minus kortgebyrer.

Når du mottar betalingsterminalen din, følger det også med et kjøpmannskort (merchant card).​ Kjøpmannskortet må brukes når du skal ha tilgang til enkelte funksjoner på terminalen.​

Hvis du har mistet kjøpmannskortet ditt, kan du bestille et nytt fra vår support på telefon 22 99 90 00.

Hvis du trenger å endre oppsettet på terminalen din her og nå, kan du finne kjøpmannskoden i  selvbetjeningsportalen MyNets.

  • Start med å logge på MyNets
  • Velg Salgssteder i menyen til venstre
  • Gå til Terminaloversikt og velg deretter terminalen du vil se koden for

Du kan også få kjøpmannskoden din ved å kontakte vår support på telefon 22 99 90 00.

Hvis terminalen din ber om en kjøpmannskode, kan du se koden i selvbetjeningsportalen MyNets.

  • Start med å logge på MyNets
  • Velg Salgssteder i menyen til venstre
  • Gå til Terminaloversikt og velg deretter terminalen du vil se koden for

Du kan også få kjøpmannskoden din ved å kontakte vår support på telefonnummer 22 99 90 00.

Det kan være flere tilfeller hvor det er nødvendig å starte terminalen på nytt.

  1. Hold nede den gule “Clear” -knappen og punktum / komma-knappen samtidig.
  2. Slipp og vent til terminalen starter (ca. 30 sekunder).

Dersom du ønsker å si opp kortavtalen din, må det gjøres på telefon.

Kontakt oss på telefonnummer 22 99 90 00. mandag til fredag 08:00-16:00.
Vær oppmerksom på at dersom du har andre avtaler med oss, fortsetter de uendret med mindre du også sier opp dem.

Selvbetjeningsportalen MyNets gir deg full oversikt over din virksomhet, dine korttransaksjoner og oppgjør.

Logg inn på MyNets
Du kan logge inn på MyNets her.

Få tilgang til MyNets
Registrer deg her

Glemt passordet
Du kan tilbakestille passordet ditt her.

Hvis du ikke mottar e-posten om å tilbakestille passordet ditt innen noen få minutter, er det vanligvis fordi e-posten har havnet i spamfilteret ditt. Da bør du gå inn og se i søppelboksen din eller i spamfilteret ditt.

Endre passord
Når du er innlogget  i MyNets-portalen:

  1. Gå til øvre høyre hjørne og trykk på profilen din Trykk på [Rediger]
  2. Trykk på [Passord]
  3. Skriv inn ditt nåværende passord
  4. Trykk på [Fortsett]
  5. Skriv inn et nytt passord
  6. Trykk på [Bekreft passord]

 

Du finner transaksjonene dine i MyNets-portalen. Hvis du ikke har tilgang til MyNets-portalen, kan du søke om tilgang ved å fylle ut skjemat her. Du kan se transaksjonene dine ca. 24 timer etter at de er sendt til oss.

 

Når du er logget på MyNets-portalen, må du:

Gå til "Søk i transaksjoner" for å eksportere en rapport med informasjon om dine American Express-transaksjoner. Trykk på "Flere filtre" og velg korttypen "American Express" og klikk deretter på "Bruk". Listen inneholder informasjon om:

• Dato
• Avtalenummer
• Salgssted
• Beløp
• Valuta
• Kortnummer
• Korttype
• Autorisationskode
• Transaksjonsreferanse
• Buntreferanse

Hvis terminalen din ikke fungerer, kan det ofte løses ved å starte terminalen på nytt. ​ Du kan starte terminalen på nytt ved å holde nede den gule “Clear” -knappen og punktum / komma-knappen samtidig. Slipp og vent til terminalen starter (ca. 30 sekunder).​

Hvis det fortsatt er problemer med terminalen etter omstart, og du ser en feilkode på terminalens display eller kvittering, finner du instruksjoner nedenfor.​ Hvis feilen ikke er oppført, eller du fortsatt har problemer med terminalen din, vennligst kontakt kundeservice på telefonnummer 22 99 90 00.

RESP 05
Banken avviser transaksjonen. Kunden må kontakte sin bank.

RESP 87
Mer enn syv dager har gått siden forrige avstemming, og du må avstemme terminalen før den kan brukes.

  1. Trykk på [MENU]​
  2. Trykk [6]

RESP 51
Kortgrensen er overskredet.

RESP F5
Betalingsterminalen har en teknisk feil. Vennligst kontakt teknisk support på telefonnummer: 22 99 90 00

Klar for skifting
'Klar for Skifting (alert eruption'/'Terminal unauthorised) betyr at terminalen ikke lenger kan brukes til å godta transaksjoner.​ Terminalen din må byttes ut. Ta kontakt med kundeservice på telefon: 22 99 90 00.

Ute av drift
Vanligvis betyr dette at terminalen er stengt i systemet. For å få mer informasjon om hvorfor dette har skjedd, vennligst kontakt teknisk support på telefon: 22 99 90 00.

Ikke kontakt med senter
Terminalen har mistet nettverksforbindelsen. En omstart av terminalen løser vanligvis problemet. Du starter terminalen på nytt ved å trykke på den gule [Clear]-knappen og punktum-/komma-knappen samtidig.​ Hvis det fortsatt ikke virker, ta kontakt med kundeservice på 22 99 90 00.

 

Du finner de internasjonale korttransaksjonene dine i MyNets-portalen. Hvis du ikke har tilgang til MyNets-portalen, kan du søke om tilgang ved å fylle ut skjemaet her. Du kan se transaksjonene dine ca. 24 timer etter at de er sendt til oss.

 

Når du er logget inn, følg trinnene nedenfor for å få en transaksjonsrapport:

  • • Klikk på [Transaksjoner]
  • • Velg deretter dato og klokkeslett
  • • Velg nå salgsstedet
  • • Velg transaksjonstype [Oppgjør]
  • • Klikk på [Bruk]
  • • Last ned rapporten i XLS- eller CSV -format

Nets betalingsterminaler leveres klare til bruk. Det er vanligvis tilstrekkelig at du kobler terminalen til strømkilden og til nettverket (hvis det er en fast terminal)​.

Etter å ha koblet betalingsterminalen til strømkilden og til nettverket, du må aktivere din betalingsterminal ved å gjøre en manuell avstemming.

Avstemming gjøres slik:

  1. Trykk på [Menu]
  2. Trykk på [6]

For vareretur, gjør følgende på terminalen:

  1. Trykk [MENU]
  2. Trykk [3]
  3. Trykk [7]
  4. Sveip kjøpmannskortet
  5. Skriv inn refusjonsbeløpet
  6. Trykk [OK]
  7. Bekreft at beløpet er riktig ved å trykke på [OK]
  8. Kortinnehaver må plassere kortet i terminalen, og refusjonen er opprettet.

For å få en kopi av siste kvittering, gjør du på følgende måte:

  • Trykk [Menu]
  • Trykk [5]
  • Trykk [1]

Terminalen skal nå skrive ut en kopi av kvitteringen til siste kunde.

For å kansellere den siste betalingen på terminalen trenger du ditt kjøpmannskort.

Gjør følgende:

  1. Trykk [MENU]
  2. Trykk [3]
  3. Trykk [6]
  4. Sveip kjøpmannskortet
  5. Trykk [OK]

Hvis terminalen din ber om en servicekode, kontakt vår support på telefon 22 99 90 00. De vil gi deg terminalens spesifikke kode.​

Parametrene til Nets betalingsterminaler må oppdateres innimellom, for eksempel for å aktivere nye funksjoner. Terminalen kan også be om en oppdatering i enkelte situasjoner, for eksempel ved endring av kvitteringstekst eller oppdatering av kortavtaler. Denne prosessen brukes til å manuelt sjekke om det er en endring å laste ned/oppdatere terminalen.

Gjør følgende for å få hentet kortavtaler på terminalen:

  • Sveip [kjøpmannskort]
  • Trykk [1]
  • Trykk [1]

Det er enkelt å endre dato og klokkeslett på betalingsterminalen.

  1. Sveip kjøpmannskortet i betalingsterminalen
  2. Trykk [1]
  3. Trykk [1]